lördag 25 februari 2017

Fontinskolan - reflektioner kring digitalisering och digitala verktyg

Välkommen Fontinskolans grymma pedagoger!

Som förberedelse inför lärträffen den 1/3 har ni fått en uppgift att skriva en bloggkommentar. Det är två andra skolor som nyligen börjat sitt digitala spår i GR-satsningen och jag har gett liknande uppgifter till dem och det är med bakgrund av att vi upplevt spännande diskussioner som jag tänker ge er samma uppstartsfrågor. 

Det är denna bloggtext ni ska kommentera. Eftersom jag var sent ute med modulen tänker jag att ni skriver kortfattat. Instruktioner finns nedan, om så behövs.

Oftast används bloggande då någon person vill publicera något som denna vill att många ska läsa. Med internet har det blivit så mycket enklare för individen att få tillgång till många läsare. Bloggen har revolutionerat massmediet, kan man säga. Givetvis kan blogg även användas på olika sätt i undervisningen. Det vanliga sättet är att man låter eleven skriva argumenterande, eller berättande texter som de lägger ut som bloggar. Ett annat sätt att arbeta med blogg är att läraren tillverkar sina uppgifter som bloggtexter, där eleverna skriver svar i kommentarsfältet. Då blir det mer som en pågående diskussion, än en uppgift man gör klar. Eleverna läser varandras svar och tankar, skriver nya kommentarer och lär sig av varandra. Längst ner finns en länk till en lärare som arbetade på detta spännande sätt. Kolla på kommentarerna så ser ni elevernas svar och hur deras kunnande länkas från en elev till nästa.

Klicka på länken och kolla på exemplet efter det att du skrivit din kommentar. 



Uppgiften är alltså att klicka på "kommentarer", alternativt "inga kommentarer", alternativt skriv i kommentarsrutan som redan syns nedan för att skriva era tankar om följande frågor.  Inga uppsatser önskas, utan gärna korta svar. Tänk att det inte ska ta mer än en kvart att formulera dig: 


- Vad innebär digital kompetens för dig? Vad tänker du är digital kompetens på Fontinskolan?

- Vad upplever du att du behöver för digital kompetens i din yrkesutövning, utifrån ditt ämne/dina ämnen, ålder o.s.v.? 

- Vad behöver dina elever för digital kompetens för att klara sig i framtidens samhälle?

- Handlar digital kompetens enbart om att hantera verktyg, eller handlar det också om en förståelse för hur saker fungerar, t.ex. genom jag och nätet, programmering och källkritk?

- hur kan skolan arbeta för att eleverna ska kunna få den digitala kompetens som krävs? 

- Vad skulle du önska att den digitala omställning svensk skola står inför, medför för dig och dina elever?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Här finns länken till exemplet:
Boksamtal.blogg.se

13 kommentarer:

  1. För mig innebär digital kompetens att känna sig trygg i sin användning av digitala verktyg på ett ändamålsenligt sätt men också att man känner till vilka digitala verktyg mina elever kan tänkas behöva. Att känna till appar, spel, hemsidor etc man kan nyttja i sin undervisning.

    Eleverna behöver bli trygga i sin användning av digitala verktyg, exempelvis i sin användning av datorer, så att det blir en naturlig del i vardagen.

    Digital kompetens handlar om mer än bara om hur man hanterar verktyg, givetvis faller fler bitar in under kategorin digital kompetens. Exempelvis källkritik etc.

    För det första måste vi som arbetar på skolan känna att vi har den digitala kompetens som krävs för att kunna hjälpa eleverna i deras digitala kompetensutveckling.

    Vad gäller Fontinskolans digitala kompetens så är både kompetensutveckling samt verktyg i form av datorer och iPads på gång.

    Inför den omställning svensk skola står inför skulle jag önska att vi kan fånga ännu fler barn och väcka deras intresse för inlärning.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. #Digital kompetens=att kunna utnytta några av de olika digitala hjälpmedel som finns på marknaden och som vänder sig till lärare, elever.
      Fontinskolan= kollegahandledning, nationell digital kompetenssatsning uppifrån är på gång. Verktyg!
      #Veta hur jag kan utnyttja verktyget på bästa sätt för att hjälpa elever och mig själv i undervisningen. Verktyg och program som passar åldern på eleverna och ämnen vi har.
      #De behöver få möjlighet att pröva verktyget samt program som passar ämnen och ålder.
      #digital kompetens är mer än verkryg!
      #kollegahandledning, så att de duktiga får lära de inte lika insatta i ämnet! Sedan får alla pedagoger utbildning och kan ha utbildning i klassrummet.
      Att man kan fånga elever som inte alltid är jätteintresserade av "den traditionella undervisningen" genom digitala verktyg.

      Radera
  3. Digital kompetens för mig är att kunna använda de digitala verktyg som finns till mitt förfogande och känna mig trygg med dem och att ha medvetenhet och kunskap om hur jag säkert och med en kritisk inställning kan utnyttja tekniken som finns runt om oss samt en förståelse för hur det till viss del fungerar.
    Även att ha kännedom om de digitala verktyg som kan vara till hjälp för de elever jag har, det vill säga hänga med i forskning och utvecklingen.

    Jag anser att jag behöver digital kompetens inom alla mina arbetsområden områden för att kunna förbereda mina elever och ge de bästa förberedelserna inför den digitala framtid de står inför.

    Eleverna behöver få med sig ett en bred digital kompetens. Där de redan från grunden lär sig ett sunt förhållningssätt till vår digitala framtid. Där de bland annat får med sig kunskap om hur man hittar det man söker och ställer sig kritisk till det. Men också en förståelse för hur det digitala fungerar.

    Skolan behöver få kompetensutveckling samt kollegialt lärande så att vi blir ägare av verktygen och att alla pedagoger blir trygga i dem för att överföra det till eleverna.

    Jag hoppas att svensk skolas digitala omställning ger tydliga riktlinjer till att det blir mer likvärdigt för eleverna i Sverige och att det inte beror på var du bor vilka förutsättningar du får för att utveckla en digital kompetens. Att alla barn får möjlighet att bli rustade inför den framtid som väntar dem.



    SvaraRadera
  4. Digital kompetens.

    För mig är digital kompetens är väldigt brett begrepp som kan innefatta mycket. Att veta hur en datorer och andra digitala verktyg fungerar, men också veta hur man kan använda dem. Det innefattar allt från praktiska bitar till säkerhetstänk.


    - Vad jag behöver för kompetens.
    Det här tycker jag är en spännande och svår fråga. Den digitala världen förändras oerhört snabbt och det är därför svårt att svara på vad jag behöver. Det som dock går att säga är att jag behöver veta hur jag får reda på mer, hur jag kan lära mig nya saker för att kunna hänga med i den utveckling som sker. Ofta upplever jag också att man kan ta eleverna till hjälp, dels kan en del elever mycket och dels är de snabba på att förstå var de ska leta för att förstå mer. I min yrkesutövning behöver jag kunna visa eleverna olika verktyg för att kunna skriva, presentera, dokumentera, både för min egen skulle och för att kunna visa eleverna. Jag behöver också ha god förmåga att söka och granska fakta på nätet eftersom det kan berika min undervisning om jag låter eleverna använda internet som kunskapskälla. Digitala verktyg kan också underlätta mitt arbete genom till exempel olika verktyg för att arbeta med formativ bedömning och liknande och jag behöver därför ha koll på vilka verktyg som finns. Jag behöver också ha kompetens kring säkerhet på nätet, vad kan jag publicera var och vilka hemsidor är säkra och inte.

    - Vad eleverna behöver.
    Eftersom det förändras så snabbt så är det svårt att säga. Därför tror jag att den enskilt viktigaste kompetensen är att kunna söka och ta reda på ny kunskap.

    - Vad handlar digital kompetens om.
    Givetvis måste digital kompetens innefatta källkritik. Om eleverna ska kunna använda internet som kunskapskälla så måste de kunna granska det de ser, hör och läser. Jag tycker också att programmering bör ingå i elevernas utbildning, men det är svårt att säga till exempel ett specifikt språk eleverna ska lära sig. Jag tänker snarare att det handlar om att skapa en förståelse för hur en dator fungerar och den logik som ligger bakom. Detta tror jag dock att man kan göra genom att använda enklare programmeringsspråk.

    - hur kan skolan arbeta.
    Jag tror att vi som arbetar inom skola behöver ha en öppen attityd till digitala verktyg och våga låta eleverna ta plats. Min upplevelse är att eleverna ofta kan använda många verktyg och dessutom snabbt lär sig använda nya, det är inte det vi behöver lära dem i första hand. Det vi behöver lära dem är hur man kan använda verktygen på ett bra sätt, till exempel genom källkritik, säkerhetstänk och att prata om hur och varför sakerna faktiskt fungerar. Vad händer med den där bilden som eleven skickar på snapchat, försvinner den verkligen eller kan någon annan få tag i den? Om jag har raderat ett dokument, går det då att få tillbaka det? Varför ska jag byta lösenord? Hur kommer det sig att det står si på den här hemsidan men så på den andra? För att kunna svara på den här typen av frågor tror jag det krävs en förståelse för hur den digitala tekniken fungerar och hur man kan tänka säkert och källkritiskt och det är där skolan behöver fokusera.

    - Vad skulle du önska?
    Mer struktur gällande digitala verktyg behövs. För att vi ska kunna använda digitala verktyg behövs en tydlig struktur för hur de ska förvaras, vem som ansvarar, vad man gör om något inte fungerar och så vidare. Det är också viktigt att detta är ett effektivt system, om vi ska använda datorer på daglig basis blir det ett stort hinder så fort en dator inte fungerar och då måste det snabbt kunna åtgärdas.
    Jag önskar också att styrdokument blir tydligare kring vad eleverna ska få med sig gällande digital kompetens. Det kanske är en näst intill omöjlig uppgift eftersom det sker stor förändringar snabbt, men samtidigt behöver vi säkra likvärdigheten i skolan. Jag önskar också att omställningen gör att eleverna är bättre rustade för arbetslivet eftersom digital kompetens idag efterfrågas i väldigt många yrken.

    SvaraRadera
  5. Att man kan utnyttja de digitala verktygen som ett pedagogisk verktyg. Det är bra att ha ett antal olika verktyg att välj mellan. Många av dem behöver ändå en pedagog styra.
    Vi skulle behöv fler datorer för att kunna utnyttja dem gemensamt ibland. Det kan också var svårt att ha uppdaterade verktyg hela tiden, så att datorerna fungerar.
    Digitala kompetenser idag kommer att vara föråldrade när våra elever blir vuxna, därför är nog det viktigaste att ge eleverna tillräcklig kunskap om hur de kan använda dagens IT som ett sätt att skaffa kunskaper och att lära sig på "sitt" sätt. De behöver också vara kritiska till information man kan få från nätet.
    Nätvett är också viktigt att de lär sig så nätet utnyttjas på ett just sätt och att det blir medvetna om de faror som finns.

    SvaraRadera
  6. Riktigt spännande att läsa era reflektioner!
    Jag hoppas att ni kommer att finna lärträffen som sker om ett par timmar lika intressant som jag fann era tankar här.

    Go, go, go, go, go...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att klockan/tiden är så missvisande. Vi lärare arbetar mycket, men förhoppningsvis inte mitt i natten... Jag är tyvärr hemma och vabbar idag och missar därför dagens input. Lägg gärna ut info på lärportalen också, för jag gissar att inte så många hinner att dokumentera idag också.

      Radera
  7. Digitala verktyg är viktiga både för elever och mig när det kommer till såväl undervisning och redovisning som till lärande.

    Vi är en bit på väg, men skulle kunna bli så mycket bättre och jag hoppas och tror verkligen att denna satsning tillsammans med den nationella strategin, kommer att ge oss alla (elever och lärare) en rejäl skjuts.

    För många av oss lärare handlar det nog om att våga lämna sin comfort zone, testa nya saker OCH förändra sin undervisning och redovisningssätt.

    Vi måste också ta till vara på elevernas och varandras kompetenser och lära av varandra (undervisa).

    I vårt ständiga flöde i sociala medier har kanske källkritik aldrig varit mer viktigt än idag, men erbjuder också vardagsnära exempel för eleverna.

    Kanske borde vi sätta upp en plan över vad vi minst vill att våra elever ska behärska när de lämnar oss och tillsammans arbeta mot att nå målet (och då även ta hjälp av eleverna själva).

    Självklart spelar antalet verktyg roll här och då kanske ofta bristen av dem, men detta ser ju i alla fall ut att gå åt rätt håll.

    Jag tycker detta är spännande och ser verkligen fram mot att kunna variera min undervisning ännu mer.

    SvaraRadera
  8. Adekvat digital kompetens innebär för mig att jag ska kunna känna mig trygg i att använda och lära ut de digitala hjälpmedel jag använder i min undervisning.

    Jag behöver fortlöpande jobba med de digitala verktyg som vi har, Office 365 tex.

    Många elever har lätt för att lära sig använda digitala verktyg och är beroende av att vi pedagoger erbjuder dem tillfällen och verktyg att arbeta med. Även att vi pedagoger är uppdaterade inom IT.

    Självklart handlar det både om att kunna använda verktygen på ett adekvat sätt. Källkritik blir dock viktigare och viktigare att tänka på om man ser till utvecklingen inom sociala medier.

    Jag önskar såklart att detta blir självklara verktyg från F - 6 och att alla elever ska ha tillgång till platta/dator för att kunna integrera det i undervisningen.

    Att vi som lärare ska kunna stimulera eleverna och ge dem en variation och lust i undervisningen. Även att underlätta den formativa bedömningen på ett smidigt och naturligt sätt.

    Rikard

    SvaraRadera
  9. Jörgen Edvardsson1 mars 2017 kl. 04:56

    Digital kompetens för mig är att vara bekväm med och använda de digitala verktyg som stimulerar kunskapsutvecklingen i undervisningen. På Fontinskolan samarbetar vi väl inom det digitala området. Vi utbildar och delger varandra kunskaper inom olika områden. För egen del så behöver jag utveckla mina kunskaper i Office 365. Detta skulle kunna bli ett användbart verktyg i undervisningen och den formativa bedömningen. Man skulle kunna bedöma elevtexter under processen och ge snabb respons. Även föräldrar kan följa elevens lärprocess närmare.

    Mina elever behöver utveckla sina kunskaper i att hantera källor, källkritik och etiska ställningstaganden inom sociala medier. De behöver vidare arbeta med att bearbeta texter och ordbehandling. Vidare behöver eleverna arbeta med projekt som utvecklar kunskaper i digitala verktyg. Viktigt att eleverna lär sig själva att använda sig av inläsningstjänst som stöd i undervisningen. Det går inte att komma ifrån ämnet - stora satsningar krävs för att ge eleverna tillgång till digitala verktyg.

    Ett område som skolan skulle kunna satsa på är programmering. Utbildning krävs för lärare vad gäller innehåll och inriktning.

    /Jörgen

    SvaraRadera
  10. Birgitta Knape1 mars 2017 kl. 04:57

    Digital kompetens innebär, för mig, att jag kan hantera de digitala verktyg, som krävs i undervisningen.
    Den digitala kompetensen på Fontinskolan är den samlade kunskapen om IT och digitala verktyg, en samlad kunskap som kan delges kollegor emellan.
    Det jag framför allt behöver utökad kompetens i är Office 365 och programmering.
    Eleverna behöver utökade kunskaper om tillförlitliga källor på nätet och lära sig tänka kritiskt om all information de stöter på. De behöver också bli säkrare på att hantera ordbehandlingsprogram. De elever som har god hjälp av inlästa texter på inläsningstjänst ska bli trygga med hur de använder den tjänsten.
    För att få bättre kunskaper om digitala verktyg underlättar det om tillgången på datorer ökar.

    SvaraRadera
  11. Digital kompetens för mig är att kunna använda de verktyg vi har tillgång till och även använda program och liknande som hjälpmedel för många elever. Jag anser även att det innebär att kunna guida eleverna i dessa verktyg för att utveckla deras lärande.
    Jag anser att jag behöver vara säker med de datorer och program jag använder så att jag kan vara ett stöd i elevernas utveckling. Office 365 är nytt och jag har kastat mig in med mina elever i detta för att vi så snabbt som möjligt ska kunna använda det på ett naturligt sätt. Jag tycker att det har fungerat bra då man kan ge eleverna formativ respons innan de skrivit klart sina texter så de kan ha nytta av den responsen när de sedan ska fortsätta skriva istället för att det kommer när de har skrivit klart sina texter.
    Jag tycker att elever måste bli säkra med användandet av de verktyg vi har. Det är viktigt att ofta använda detta i undervisningen så att det blir naturligt för barnen att använda utan krångel.
    Digital kompetens handlar absolut om att förstå de verktyg man använder för att kunna anpassa rätt verktyg till rätt elev.
    Dels kan vi vara öppna för nya idéer och lära av varandra för att användningen av digitala verktyg ska bli så bra som möjligt. Vi får inte heller vara rädda för att använda nya program och lära av både misstag och det som blir lyckat.
    Jag önskar såklart att varje elev får varsitt digitalt verktyg för att man ska kunna utveckla deras IT-kompetens ännu mer.

    SvaraRadera