måndag 6 februari 2017

Kastellegård - om digitaliseringen

Välkommen Kastellegårdsskolans grymma pedagoger!

Som förberedelse inför lärträffen den 22/2 har ni fått en uppgift att skriva en bloggkommentar. Det är denna bloggtext ni ska kommentera. Instruktioner finns nedan, om så behövs.

Oftast används bloggande då någon person vill publicera något som denna vill att många ska läsa. Med internet har det blivit så mycket enklare för individen att få tillgång till många läsare. Bloggen har revolutionerat massmediet, kan man säga. Givetvis kan blogg även användas på olika sätt i undervisningen. Det vanliga sättet är att man låter eleven skriva argumenterande, eller berättande texter som de lägger ut som bloggar. Ett annat sätt att arbeta med blogg är att läraren tillverkar sina uppgifter som bloggtexter, där eleverna skriver svar i kommentarsfältet. Då blir det mer som en pågående diskussion, än en uppgift man gör klar. Eleverna läser varandras svar och tankar, skriver nya kommentarer och lär sig av varandra. Längst ner finns en länk till en lärare som arbetade på detta spännande sätt. Kolla på kommentarerna så ser ni elevernas svar och hur deras kunnande länkas från en elev till nästa.


Klicka på länken och kolla på exemplet efter det att du skrivit din kommentar. 


Uppgiften är alltså att klicka på "kommentarer", alternativt "inga kommentarer", alternativt skriv i kommentarsrutan som redan syns nedan för att skriva era tankar om följande frågor.  Inga uppsatser önskas, utan gärna korta svar. Tänk att det inte ska ta mer än en kvart att formulera dig: 


- Vad innebär digital kompetens för dig? 

- Vad upplever du att du behöver för digital kompetens i din yrkesutövning, utifrån ditt ämne/dina ämnen, ålder o.s.v.? 

- Vad behöver dina elever för digital kompetens för att klara sig i framtidens samhälle?

- Handlar digital kompetens enbart om att hantera verktyg, eller handlar det också om en förståelse för hur saker fungerar, t.ex. genom programmering och källkritk?

- hur kan skolan arbeta för att eleverna ska kunna få den digitala kompetens som krävs? 

- Vad skulle du önska att den digitala omställning svensk skola står inför, medför för dig och dina elever?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Här finns länken till exemplet:
Boksamtal.blogg.se

6 kommentarer:

  1. Digital kompetens handlar delvis om att hitta, välja och lära sig att använda verktyg som hjälper oss att på ett effektivt och lustfyllt sätt nå läroplanens mål samt förbereda eleverna för sin framtida roll i yrkeslivet och i samhället. Digital kompetens är definitivt också att reflektera över sitt användande av de digitala verktyget t.ex. internetvett, källkritik mm. Jag tycker att hälsoaspekten är viktig att ha med i diskussionen. Hur påverkar detta utökade användande vår hälsa t.ex. gällande ergonomi eller påverkan av strålning, inre stress? Jag vill att det främst medför möjligheter att göra undervisningen mer kommunikativ både under och utanför skoltid samt att lättare dela med sig av kunskap. Möjligheter till en mer effektiv dokumentation av vårt arbete i skolan samt främst elevernas utveckling och måluppfyllelse. Jag behöver tid både kollegialt och enskilt för att pröva verktyg och konkretisera kunskapskrav mm.

    SvaraRadera
  2. Digital kompetens tänker jag handlar om att känna till och kunna hantera digitala verktyg vi har omkring oss – både som pedagog och elev.
    När det gäller eleverna handlar det om att samtliga elever – oavsett egna intressen och/eller föräldrars kunskaper och intressen, i alla fall ska ha grundkunskaper med sig inför ”vuxenlivet”. Att skolan finns med här som en part i ett försök att hjälpa till att skapa lite likvärdighet.
    Som lärare ser jag det också som ett av flera olika arbetssätt – en möjlighet att variera undervisningen. Att hitta komplement till det vi sedan tidigare gör.
    Källkritik blir en så klart en viktig del i den digitala kompetensen, även ”netikett”, säkerhet på Internet etc.
    Efter processen att lära nytt hoppas jag så klart att det är nya intressegivande, effektiva vägar som öppnas – både för eleverna och för oss pedagoger.

    SvaraRadera
  3. Att ha digital kompetens tänker jag är att ha kunskap om vilka verktyg som finns idag, hur de fungerar och hur de underlättar vår vardag och vårt arbete. Det är viktigt att hänga med i utvecklingen som går väldigt fort.
    För elevernas del handlar det mycket om vett och etikett på nätet, samt kunskap om källkritik.
    Eftersom man inte vet vilka verktyg man kommer använda i framtiden så är det viktigt att bibehålla deras nyfikenhet och vilka att våga testa och prova sig fram och delge varandra sina kunskaper.

    SvaraRadera
  4. Det är viktigt att vi i skolan ger eleverna grundkunskaper i att hantera olika digitala verktyg eftersom digitala verktyg är så vanliga idag både på arbetsplatser och privat. Det som är minst lika viktigt är att man pratar med eleverna om källkritik och även etik på nätet. Det anser jag att de behöver för att ha en god digital kompetens eftersom internet och sociala medier både är ger möjligheter och utmaningar. jag tror att vi lärare och eleverna kan komplettera varandra väldigt väl i diskussioner om internet och digital kunskap, då vi vuxna har vissa kunskaper och eleverna har andra. Många barn är väldigt duktiga på appar och sociala medier, medan vi vuxna kan hjälpa dem med källkritik och olika skriv/läs-verktyg.
    Digitala verktyg är ett bra sätt att motivera eleverna och få en varierad undervisning.
    Jag håller också med Marie om att det är viktigt att samtliga elever får dessa grundkunskaper, oavsett föräldrars kunskaper och intressen, då jag tror att det kommer ha stor betydelse för vilka möjligheter man t.ex. har på arbetsmarknaden i framtiden.

    SvaraRadera
  5. Digital kompetens för mig är att kunna använda sig av och hantera olika sorters verktyg, både för lärare och elev.
    Jag som lärare får även en variation i min undervisning, som jag tror också gynnar eleverna. De behöver åtminstone grundkunskaper, som de senare kan ta med sig in i framtiden. Det är viktigt att inte glömma källkritik och annan nätikett, att man får en blick i hur det fungerar också.
    Jag hade önskat att få tid till att hitta och använda mig av olika sorters verktyg för att kunna välja ut det bästa för mina elever och kunna använda dem med säkerhet.

    SvaraRadera
  6. Det var roligt att läsa era kommentarer. Jag ska se om jag lyckas spara den här gången, förra texten försvann ...

    SvaraRadera